У цьому віці в пізнанні дитиною навколишнього світу найбільш важливі відчуття, які малюк отримує за допомогою органів чуття: через дотики, смак і запах. Саме тому малюк постійно тягне все в рот - це його спосіб пізнавання "що таке", "хто такий". Слідом за дотиком і нюхом в роботу вступає зір і вже потім - слух.
Цей період служить базою для появи у дитини перших логічних умовиводів про причинно-наслідкових відносинах, смислових співвідносин і абстрактного мислення.
Підбираючи ігри для вашого малюка, не забувайте про його безпеку - він легко може проковтнути дрібний предмет.
1) Гра "Принеси іграшку"
Гра забезпечує розвиток координації рухів при ходьбі, тренує м'язи. Вам знадобляться коробка з кришкою, улюблені іграшки малюка.
Покладіть іграшки (2-3 штуки) в коробку і закрийте її кришкою. Поставте коробку на підлогу. Покличте малюка: "Давай пограємо всі разом!" Попросіть його відкрити коробку і подивитися, що там. Коли дитина побачить свої іграшки, попросіть його дістати одну з них і віднести татові, сестричці. Коли він простягає іграшку, обов'язково дякуйте його.
Після гри похваліть малюка, притисніть до себе, поцілуйте.
2) Гра "Великий художник"
Гра сприяє розвитку художніх здібностей, умінню дитини самовиражатися. Величезне прохання батькам: не заважайте маляті творити! Якщо ви боїтеся, що він щось забруднить, приберіть дорогі речі, закатайте килими. Ніщо не повинно сковувати фантазію малюка.
Покладіть на підлогу папір або застеліть підлогу шпалерами так, щоб біла сторона була нагорі. Поставте поруч фарби, фломастери, олівці. Нехай дитина малює стільки, скільки йому хочеться. Можна включити класичну музику. Коли картина буде закінчена - обов'язково похваліть малюка.
3) Гра "Рамки Монтессорі"
Посібники для цієї розвиваючої гри продаються в магазині, але можна їх зробити самим. В основі рамок Монтессорі - картон з отвором у вигляді геометричної фігури і вкладиші такої ж форми. Для заняття вам необхідні коло, квадрат, трикутник, трапеція. Ця гра призначена для розвитку логічного та абстрактного мислення.
Залучіть увагу дитини до рамок, він повинен зацікавитися ними. Сенс поміщений в тому, щоб отвір на картоні закрити вкладишем відповідної форми. Якщо спочатку ваш малюк не дуже добре розуміє завдання, допоможіть йому, продемонструйте, що треба зробити. Кожен раз, змінюючи рамки і вкладиші, ви стимулюєте розумову діяльність дитини. Уважно спостерігайте за його діями: малюк буде робити дивовижні відкриття. Поступово він дізнається геометричні фігури та їх властивості і буде безпомилково співвідносити вкладиш і рамку.
Після кожної вправи хваліть малюка, говоріть, що ви пишаєтеся ним.
4) Гра "Знайди пару"
Спробуйте пояснити малюкові, що оакое пара. Покажіть кілька пар взуття, шкарпеток, рукавиць. Пояснюючи, використовуйте слова "такий же", "однаковий".
Візьміть в руку один черевичок (чистий). На підлогу поруч з малям покладіть ще два черевичка: один - парний до того, що у вас в руках, а другий - зайвий. Завдання буде досить простим, і малюк з ним впорається. Поступово збільшуйте кількість предметів, з яких треба вибирати.
Складіть аркуш паперу навпіл. Виріжте з нього силуети: рукавицю, носочок, чобіток, черевик. Попросіть малюка підібрати до кожного силуету пару.
5) Гра "Скарбничка"
За допомогою цієї гри розвиваються дрібна моторика рук, логічне й абстрактне мислення дитини, її здатність до аналізу. Ця гра побудована на бажанні дитини проштовхувати різні предмети в отвір.
Вам буде потрібно свиня-скарбничка або скарбничка, зроблена вами самостійно. скарбничку можна зробити з банки від кави з пластмасовою кришкою, прорізавши в ній дірочку. Отвір у скарбничці повинно бути такого розміру, щоб туди входили монетки, великі гудзики, картонні фішки або різнокольорові гуртки.
Спочатку покажіть дитині, що треба робити. Візьміть монетку і опустіть її в скарбничку. Маля відразу ж почне повторювати за вами дію.
Якщо гра складна для малюка, то спочатку нехай просовує в дірочку деталі, а не цілі іграшки.
6) Гра "Качечка"
У вашому будинку, звичайно, зібрана величезна ігротека. А чи є в ній надувне колоду? Дуже корисна іграшка! Вона розвиває координацію, дрібну й велику моторику, уяву і, звичайно, мова.
Сядьте верхи на надувне колоду. Як тепер можна пересуватися? Тільки перевальцем, як качечка! Вийде дуже смішно. Доставте дитині задоволення: покрякайте, помахайте руками, як ніби це крила. Тепер нехай малюк покаже, як ходить качечка.
А ви співайте пісеньку:
Качечка да лугова,
Сіра да польова,
Де ти ніченьку ночувала?
- Під мостом, мосточку,
Під вербовим кусточком.
Вже я, Утя, ходжу,
Малих діток вожу,
А я, Утя, попливу,
Малих діток поведу.
Кря-кря-кря!
7) "Давай пограємо"
Якщо ваш малюк ще не навчився грати з іграшками, виробляючи з ними різні дії, значить, ви його цьому не навчили.
А самі ви вмієте грати? Давайте перевіримо.
Покажіть, як м'ячик котиться з гірки; як колисати ляльку, а потім укласти її спати, накривши ковдрою; як "нагодувати" собачку, занурюючи мордочку в іграшкове блюдце. Обов'язково називайте всі свої дії! І, звичайно, вживайте звуконаслідувальні слова ("ням-ням", "ав-ав" та ін)
Радійте разом з малюком того, як швидко котиться м'ячик, як солодко засинає лялька! Побудьте трошки дитиною!
Ось тепер малюк знає, як потрібно грати. А щоб він навчився грати самостійно, розставте іграшки так, щоб їх було добре видно: м'ячик - близько гірки, ляльку - на ковдрочку, блюдце - близько собачки.
Дитині залишиться тільки до них підійти - і почнеться гра!
8) Гра "Дай колечко!"
Незамінна розвиваюча іграшка для малюків - звичайна пірамідка з разноцветниі кільцями. Стрижень повинен бути діаметром 1-1,5 см.
Щоб дитина навчилася її збирати, потрібно показати, як це робити.
Сядьте навпроти малюка, розкладіть перед ним колечка і скажіть: "Дай мені колечко!" Допоможіть йому виконати ваше прохання, покажіть, як зручніше захоплювати колечка. І обов'язково хваліть: "Ось який молодець!"
Збирати пірамідку можна по-різному. Найпростіший варіант - щоб великі колечка опинилися в самому низу. А можна зробити інакше: нехай маленькі колечка опиняться в середині, тоді пірамідку можна буде покласти на бік і катати.
А якщо колечка надягати нещільно, то пірамідкою можна і погреметь! Діти будуть робити це із захопленням!
9) Гра "Йде коза рогата"
Цю пісеньку-потешку ви, звичайно, уже розповідали малюкові. Він із захопленням чекав, коли ж його "ударить" коза рогата. Весела гра залишиться улюбленою протягом двох-трьох років.
Але тепер він і сам може вас "ударить". І головні слова пам'ятає добре. У всякому разі, "топ-топ", "хлоп-хлоп" і "ударить" покаже із задоволенням:
Йде коза рогата
За малими хлопцями:
Ніжками - топ-топ!
Вічками - хлоп-хлоп!
Хто кашки не їсть,
Хто молока не п'є,
Ударить, ударить, ударить!
Вам залишається тільки вчасно "злякатися".
10) Гра "Машинка з моторчиком"
Якщо у малюка є машинка з моторчиком, можете пограти з ним в таку пальчиковую гру.
Сцептіте всі пальці, крім великих, в замок, а вільними пальцями обертайте відносно один одного.
І розповідайте такий віршик:
Я моторчик заводжу -
І дзижчить, дзижчить, дзижчить:
"Ж-ж-ж ... Бі-бі!" -
Поїхали!
Нехай дитина сама "заведе моторчик" за допомогою пальчиків. Йому обов'язково захочеться пожужжать і побібікать.
А потім, граючи з улюбленою іграшкової машинкою, він згадає і повторить весь віршик.
11) Гра "Чаювання для ляльок"
Чим старша дитина, тим складніше гра.
У дитини обов'язково повинен бути набір іграшкових меблів і посуду. Покажіть, як правильно посадити за стіл ляльок і зайчиків. Поставте на стіл іграшкову посуд, назвіть кожен предмет.
Скажіть: "Ляля хоче попити чай. Де Ляліна чашка?"
Розгляньте чашку, покажіть, яка вона кругла.
А тепер пограйте в пальчиковую гру "Чашка": складіть округлені долоні так, щоб вийшов кухлик.
Нехай малюк повторить ваші рухи.
Покажіть, як з іграшкового чайника можна "налити" чай. Говоріть при цьому: "С-с-с" - так з чайника ллється водичка.
Попросіть малюка самого "налити чай" для своїх улюбленців.